W coraz większej liczbie szkół i jednostek przedszkolnych organizuje się dla dzieci i młodzieży kursy pierwszej pomocy. Chociaż może wydawać się to niezrozumiałe, to jak najbardziej jest to działanie sensowne i ratujące życie. Dlaczego warto zainteresować się korzyściami, jakie daje kurs pierwszej pomocy dla najmłodszych? Jak mogą wyglądać takie zajęcia?
Kurs pierwszej pomocy dla najmłodszych
Trudno oczekiwać od małych dzieci, aby były w stanie ocenić stan osoby poszkodowanej i udzielić jej niezbędnego wsparcia. Jednak już nawet 10-latkowie mogą uczyć się pełnego zakresu technik udzielania pierwszej pomocy, obejmującego m.in. postępowanie z nieprzytomnymi, pozycję boczną ustaloną, sztuczne oddychanie, postępowanie w razie zachłyśnięcia czy zawału serca.
Jak pokazują statystyki, nawet 70% przypadków zatrzymania akcji serca następuje poza szpitalem – najczęściej w domu. Bardzo często przy tego rodzaju zdarzeniach obecni są świadkowie, w tym dzieci, którzy mogliby udzielić odpowiedniej pomocy, pozwalającej na przeżycie. By tak się stało, muszą oni jednak posiadać odpowiednią wiedzę, umożliwiającą skuteczne wykonanie czynności ratujących życie. W przypadku osób nieprzytomnych lub tych, u których doszło do zatrzymania akcji serca czy oddechu kluczowe są pierwsze minuty – jeszcze zanim dojdzie do nieodwracalnych zmian w mózgu. W takich chwilach nie do przecenienia może okazać się pomoc najmłodszych, które oprócz powiadomienia odpowiednich służb, mogą rozpocząć resuscytację.
Kurs pierwszej pomocy dla najmłodszych w szkole
Zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi, to właśnie szkoły są miejscem, gdzie można skutecznie przekazywać wiedzę dotyczącą postępowania z osobami, których życie jest zagrożone. Prowadzenie takich zajęć w szkołach umożliwia przekazywanie tych umiejętności wszystkim uczestnikom równocześnie, a co za tym idzie, zwiększa prawdopodobieństwo, że w sytuacji kryzysowej będą wiedzieli jak postąpić. Nabyte umiejętności zostaną z nimi na całe życie – jest to więc jedna z najlepszych inwestycji, na jakie mogą zdecydować się jednostki edukacyjne.