Kokoshka

Doradczyni nowoczesnej pani domu

Zdrowie

Nabiał w diecie a przyrost masy mięśniowej

Przyrost mięśni i ubytek tkanki tłuszczowej to scenariusz idealny nie tylko dla kulturystów, ale każdego, kto dba o kondycję. Nie od dziś wiadomo, że kształtowanie sylwetki zaczyna się na talerzu. Przyswajanie właściwych ilości mikro- i makroelementów jest kluczowe dla uzyskania wymarzonego efektu. Szczególnie istotna i dla niektórych trudna do realizacji jest odpowiednio wysoka podaż białka. Dlatego należy pamiętać o jego świetnym źródle, jakim jest nabiał. Co przemawia „za” umieszczeniem produktów mlecznych w diecie?

Mleko jest odpowiedzialne za wzrost syntezy białek w organizmie. Zostało to udowodnione w jednym z teksańskich uniwersytetów medycznych w 2006 roku. Przeprowadzono wówczas eksperyment, który polegał na podaniu sportowcom szklanki mleka w przeciągu pół godziny po wysiłku fizycznym. Zauważono u nich anabolizm większy niż u grupy kontrolnej, której podano jedynie wodę. Kolejnym z eksperymentów potwierdzających tę hipotezę jest próba przeprowadzona kilka lat później. Grupa kulturystów została podzielona na trzy zespoły: podaży mleka zwierzęcego, sojowego i wody. Po okresie dwunastu tygodni zauważono, że sportowcy spożywający proteiny mleczne odzwierzęce osiągnęli o 40% większy przyrost tkanki mięśniowej niż osoby pijące mleko sojowe oraz o 60% większy niż grupa, której podawano jedynie wodę.  Powyższe wyniki pozwalają potwierdzić hipotezę o znaczącej roli białek mlecznych w anabolizmie mięśni.

Jednak nabiał to nie tylko mleko – jest to również szereg przetworów. Dla przykładu, twarożek wiejski zawiera aż 28g protein w szklance objętości. Oprócz tego jest bogaty w białka kazeinowe, które ulega procesowi zwolnionego trawienia. Dzięki temu zapobiegają katabolizmowi masy mięśniowej w późniejszych częściach dnia po spożyciu produktu. Ponadto zawiera glutaminę, która jest aminokwasem podnoszącym poziom glikogenu w mięśniach i indukującym wydzielanie hormonu wzrostu.

Dbając o zdrowie i kondycję, nabiał to pozycja obowiązkowa w codziennym jadłospisie. Jest to źródło protein i wapnia, który wzmacnia kościec. Ponadto produkty mleczne są izotoniczne i probiotyczne, zatem chronią układ pokarmowy i pomagają zwiększyć odporność.